jeudi 31 janvier 2013

Le serpent positif

ETAPE 1 : le serpent positif sans change.

Après avoir présenté le matériel à l'enfant, nous préparons un serpent constitué de barrettes de couleur, de façon à ce qu'elles fassent 10 deux par deux.

Exemple : 6 + 4 + 7 + 3 + 5 + 5 + 2 + 8 + 9 + 1 +3


1°) Nous proposons à l'enfant de choisir la tête du serpent parmi les barrettes 1 à 5.

L'enfant compte avec le marqueur, et à 10 il arrête et échange les deux barrettes contre une barrette de 10.



Petit à petit, il obtient ainsi un serpent doré.
Il échangera la "tête" du serpent contre la barrette noire qui lui correspond.


Contrôle de l'erreur :
Nous positionnons les barrettes de 10 verticalement, ainsi que la tête noire.
L'enfant choisit la plus grande des barrettes (dans notre exemple, une barrette de 9). Il compte la barrette, et compte la même quantité sur la barrette de 10. Il peut ainsi voir combien il lui manque : ici, 1.

 

Il place la barrette de 1 en dessous du 9.


A la fin, il placera la tête de couleur à côté de la tête noire.
S'il a tout placé, c'est qu'il n'y a pas d'erreur.


2°) L'enfant choisit la tête du serpent parmi les barrettes de 1 à 9. Ainsi, au moment du contrôle de l'erreur, il sera nécessaire de procéder à un échange.

ETAPE 2 : Le serpent positif avec change en cours de serpent

Nous positionnons quatre barrettes qui font 10 deux par deux, puis l'enfant choisit lui-même les barrettes suivantes.
Ainsi, le marqueur va se trouver à cheval sur une barrette de couleur alors que l'enfant a compté 10.


L'enfant place la barrette dorée à gauche du compteur, et il complète ce qui manque avec les perles noires et blanches (les perles de change).


Quand il recommence à compter, il ne doit pas oublier de compter les perles noires et blanches.


Il continue ainsi pour obtenir un serpent tout doré avec une tête noire.
Le contrôle de l'erreur se fait comme dans la première étape.

L'enfant continue de s'entraîner seul. S'il se trompe, nous ne nous formalisons pas : il se peut qu'en comptant il y ait parfois de petites erreurs, mais il s'entraînera.
Cependant au bout d'un moment, il vaut mieux vérifier si toutes les étapes ont bien été comprises.

mercredi 30 janvier 2013

Travail quotidien

Des tableaux récapitulatifs

La mémorisation de la division

La grande multiplication avec le boulier doré

Recopier le travail d'expression écrite sur l'ordinateur

Placer le bon déterminant possessif

La petite division avec les perles

mardi 29 janvier 2013

La magie du nombre

 Après avoir travaillé un certain temps avec les perles dorées, puis les cartes des catégories, Nistoun a vu l'association des deux. Il fabrique des nombres en perles, place les cartes correspondantes. Ou bien je lui donne des cartes, il choisit les perles. A la fin, il me dit ce qu'il a fabriqué.


Je lui ai présenté la magie du nombre, qu'il attendait avec impatience, car il avait entendu les grands en parler... je le faisait patienter car je voulais que la construction de nombre soit bien acquise, sans hésitations.
Il a beaucoup aimé ! Voir apparaître le nombre final en glissant les cartons les uns sur les autres est en effet très amusant.

lundi 28 janvier 2013

Memorization of addition


We allowed the child to understand what is an addition, with the great addition. He worked the first Seguin’s table, and now knows the numbers 10 to 19. It is time for him of working on memorizing the addition operations. By a series of steps, he will acquire the reflexes allowing him to find simple results, quickly, without requiring a classical operation technique. It is a kind of "global computing" (compared to the 'look and say' method of reading) that will help later to calculate faster. This can be compared to how we learn the multiplication tables.
We can provide the child with a book that will follow him throughout these learning. During these steps, it is question of control charts, fingers charts filled, cut or simplified ... vocabulary needed to understand what it is. The photos will help you find your way.
The sequence of these steps takes a variable time depending on the child, but this shouldn't last over one year and a half. It is interesting to propose this exercise before the child reaches his 6 years old, so it is still in the absorbent mind - and it is printed so deeply in him.
STEP ONE
The child uses the addition table and the red and blue lines. He has a book of nine pages on which are written the 9 addition tables, with no results. It copies the tables in a book, using the material to find the result, and corrects the control chart No. 1.
The first control chart
STEP TWO
Always with the addition tables, but this time by choosing cut combinations. The child writes the operations chosen, finds the result with the material, and always corrects with the control chart No. 1.



STEP THREE
The child works the equalities with 10. By positioning the bars, this creates a symmetrical set what will mark the child's mind.

In this same step, we will point out to the child that certain combinations are equal: together we are going to hide on the table all combinations of control "unnecessary". We will obtain the control table No. 2, simplified. It is now with this table that he will control his work.
The second control chart
STEP FOUR
My child assembles identical figures. He will get again a symmetrical assembly allowing it to make some logical connections.


STEP FIVE
Once again, as the child take cut combinations, he writes them on his workbook. It works this time with the fingers charts filled, and he corrects himself with the control chart No. 2 (simplified).

STEP SIX
With the cut combinations, the child does again the same work, but with the help of fingers charts divided. A little manipulation is needed to fully understand how to find the result. It always corrects the control table No. 2

Two videos to understand how to read a result:



STEP SEVEN
This time, the finger charts is divided and simplified: only the results will ultimately appear. The work is always the same: pick combinations, write them on the notebook, find the result with the fingers charts (the child already knows several results by heart), and control with the control table.

STEP EIGHT
The fingers chart is empty. As the child chooses five combinations, he writes them in his notebook. He finds the token corresponding to the result, and places it on the fingers chart non-filled. He corrects with the fingers chart filled. We can fix the chips with a kind of fixing pulp, so that his work can be done over several days.

STEP NINE
The child works with tokens. He picks one, finds which combination it is the result, and places it on the fingers charts un-filled. He corrects himself with the fingers charts filled.

STEP TEN
The material is the same as for the step nine. Except that this time, we helps  the child to choose all the token indicating the result 10, and to place them on the fingers chart non-filled. He will discover some things well. It will continue the work in each time taking all the chips showing the same result, and will complement the entire chart.

STEP ELEVEN
The child works the particular combinations, which will prepare operations with holes and later functions.

STEP TWELVE (the last one !)
Now that all these steps are done, the child should have so often used the combinations that he knows by heart the results. We will help him to work to discover small problems, in order to put in action the knowledge gained and to associate them with something concrete.

GS - semaine 17

Lecture :
- pages 12-13 BBP
- chasse au trésor
- série rose
- 2è livret du père Faure

Ecriture : 
- pages 6 à 11 BBP
- poinçonnage
- lettres dans la semoule
- lettres en peinture

Calcul :
- Grande addition
- serpent + étape 2
- Séguin 11 à 16
- pages 6 à 11 BBP

Vie Sensorielle :
- vocabulaire petits volumes
- cylindres de couleur
- table de Pythagore
- observer ses choix


CM1 - semaine 17

Matin FRANCAIS Orthographe Ou / où
Liste de mots dictées 12
Grammaire Les déterminants possessifs et démonstratifs
Conjugaison Le passé simple
Vocabulaire Le malheur
Lecture
ART Histoire de l'Art Notre Dame de Paris
Arts plastiques Carré aux fleurs
MATHS Opérations La petite division
La grande multiplication
Mémorisation Mémo de la division
Mémo de la multiplication
Problèmes Fiche n° 5
Leçon et exercices Table des multiples III
Méthode de Singapour
Après-Midi L.E. Anglais Unit 4
Traductions
FRANCAIS Dictée Dictées n°12
Expression écrite Dans la peau d'un enfant du Moyen-Age
Poésie Réciter la poésie
Littérature Comme un Livre
MATHS Géométrie Se situer sur un plan
CULTURE Histoire Les guerres d'Italie
Géographie Un peuplement inégal
Sciences Les cadrans solaires

dimanche 27 janvier 2013

GS - semaine 16

Lecture :
- pages 8-9 BBP
- série rose
- 2ème livret du père Faure
- La boîte des petits objets

Ecriture :
- pages 36 à 40 BBP
- lettres dans la semoule
- lettres à peindre avec les doigts
- poiçonnage
- lettres sur 2è cahier

Calcul :
- association perles et symboles
- construction de nombres
- la magie du nombre s'il est prêt
- séguin perles 11 à 16
- séguin 17 à 19 s'il est prêt
- serpent positif étape 1

Vie Sensorielle :
- trinôme
- tiroirs de géométrie (vocabulaire)
- les petits volumes : les familles
- 3è boîte des couleurs : le soleil
- tablettes rugueuses